Saturday, September 5, 2020

به هدف قطع ارتباط؛ انتقال برادران افکاری به بندهای دربسته زندان عادل آباد شیراز

 در آستانه پخش احتمالی برنامه ای تلویزیونی، نوید افکار، کشتی گیر ۲۷ ساله و زندانی سیاسی محکوم به اعدام شب پنج‌شنبه ۱۳ شهریور به بند امنیتی “عبرت” زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است. به نظر می‌رسد این انتقال به هدف قطع ارتباط او با دنیای بیرون در واکنش به موج گسترده حمایت‌های مردمی که برای لغو حکم اعدام او به راه افتاده است صورت گرفته باشد. وحید و حبیب افکاری دو برادر وی نیز امروز شنبه ۱۵ شهریور به بند ارشاد این زندان که دارای کمترین ارتباط با دنیای بیرون است منتقل شده‌اند. خانواده افکاری تاکنون اجازه ملاقات با فرزندان خود را نداشته و ارتباط تلفنی آنها با فرزندانشان نیز قطع شده است. گفته می‌شود در جریان انتقال حبیب افکاری از بند سیاسی، در پی مقاومت همبندی‌های وی گارد ویژه زندان به داخل بند رفته و تعدادی از زندانیان سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب پنج‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹، نوید افکاری زندانی سیاسی محکوم به اعدام به بند عبرت زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است.

بند عبرت و یا بند دربسته توسط نیروهای امنیتی اداره می‌شود و برای زندانیان محلی مخوف است. عمدتا زندانیان سیاسی به صورت تنبیهی به آنجا منتقل می‌شوند. زندانیان در این بند از حق تماس و ملاقات با خانواده خود محروم هستند و حق خروج از بند را نیز ندارند. این زندانیان به هواخوری دسترسی مداوم و آسان ندارند و ممکن است هر چند هفته یکبار اجازه استفاده از هواخوری را داشته باشند. تعداد افرادی که در این بند نگهداری می‌شوند متغیر است و گاهی به حدود صد نفر می‌رسد.

وحید و حبیب افکاری نیز امروز شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، از بندهای ۱۱ و سیاسی به بند ارشاد این زندان منتقل شده‌اند. خانواده افکاری تاکنون اجازه ملاقات با فرزندان خود را نداشته ارتباط تلفنی آنها با فرزندانشان نیز قطع شده است.

زندانیان در بند ارشاد به پتو و تخت دسترسی ندارند و تنها یک موکت قدیمی و کثیف به عنوان کفپوش استفاده شده است. در بدو ورود موهای زندانیان تراشیده می‌شود. این بند فاقد سیستم سرمایشی و گرمایشی است. زندانیان محبوس در این بند از دسترسی کافی به حمام، آب آشامیدنی، تلفن و فروشگاه زندان محروم هستند و افراد ناچار به نوشیدن آب از شیر دستشویی و یا توالت هستند. زندانیان متهم به جرائم خطرناک و یا زندانیانی که مرتکب تخلف در زندان می‌شوند به صورت تنبیهی به این بند تبعید خواهند شد.

یک منبع مطلع از شرایط این شهروندان در این خصوص گفت: «زمان انتقال حبیب افکاری از بند سیاسی به بند ارشاد، مسئولان در پاسخ به سوال همبندی‌های او درباره علت و مقصد انتقال پاسخی ندادند و به همین دلیل زندانیان در برابر انتقالش به خارج از بند مقاومت کردند. نهایتا نیروهای گارد ویژه زندان وارد بند شدند و تعدادی از زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و حبیب را از بند خارج کردند. وحید نیز از بند ۱۱ به بند ارشاد منتقل شده است. به هیچ یک از آنان در زمان انتقال گفته نشده بود که به چه دلیل و به کجا منتقل می‌شوند. حتی مسئولین زندان تلفن‌های بند سیاسی را امروز مجددا قطع کرده‌اند.»

طی هفته‌های اخیر پس از رسانه‌ای شدن خبر صدور احکام اعدام، حبس و شلاق این شهروندان و طوفان توئیتری در پی آن شماری از چهره‌های شناخته شده ورزشی، هنری، سیاسی، فعالان مدنی و… به آن واکنش نشان داده و خواستار توقف حکم اعدام آقای افکاری شدند.

از سوی دیگر سن یونسی، یکی از وکلای پرونده برادران افکاری در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: «خانواده افکاری اعلام کردند که روز پنجشنبه، نوید را از بند عمومی زندان منتقل کرده‌اند و آنها هیچ اطلاعی از محل نگهداری او ندارند.»

یوسف سلامی، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران امروز شنبه ۱۵ شهریورماه در حساب شخصی خود در توییتر از پخش گزارشی در خصوص نوید افکاری در بخش خبری ۲۰:۳۰ خبر داده است. برخی منابع مطلع از پرونده این شهروندان در این خصوص گفته‌اند نشانه‌هایی وجود دارد که تلویزیون دولتی ایران در واکنش به موج حمایت‌ها از نجات نوید افکاری از اعدام قصد پخش برنامه‌ای علیه او را دارد.

نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. این افراد در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.

این شهروندان توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. از میان این احکام یکی از احکام اعدام نوید افکاری به تازگی در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. پرونده‌ی این افراد از بابت چند اتهام دیگر نیز در دادگاه انقلاب کماکان در دست بررسی است.

نوید (فرشید) افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۷۲، مجرد، شغل گچکار و کشتی گیر (دارای چند مدال قهرمانی کشوری). وحید افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۶۴، مجرد، گچکار. حبیب افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۷۰، متاهل، شغل جوشکار و سعید دشتکی، ۲۲ ساله اهل شیراز هستند.

در خصوص اعتراضات مردادماه لازم به توضیح است، اعتراضات ۱۳۹۷ ایران مجموعه تظاهراتی اطلاق می شود که از سه‌شنبه ۹ مرداد ۹۷ در بحبوحهٔ افزایش قیمت طلا و نیز رشد شتابان قیمت سکه و کاهش شدید ارزش ریال در برابر دلار شروع شد و از منطقه شاهپور جدید اصفهان و کرج به نقاط دیگری گسترش یافت. تظاهرات به سرعت فراگیر شد و از اصفهان و مناطق مختلف کرج به شیراز، رشت، تهران، قزوین، زنجان، ساری و در روز سوم به مشهد،نیشابور؛کرمانشاه، همدان و قرچک نیز گسترش پیدا کرد و در روز چهارم اهواز و ارومیه و قم و تنکابن به تظاهرات پیوستند، این اعتراضات برای هفت روز ادامه یافت و دهها شهر و استان را در برگرفت.

این اعتراضات وسیعترین اعتراضات پس از تظاهرات دی ۱۳۹۶ و تا پیش از اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ در جمهوری اسلامی ایران بود. در این اعتراضات چند معترض جان باختند و تعداد پرشماری نیز زخمی یا بازداشت شدند.


No comments:

Post a Comment