Wednesday, December 9, 2020

محرومیت حامد سحابی، صاحب امتیاز ماهنامه ایران فردا از مسئولیت مطبوعاتی

 روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه، حامد سحابی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نیابتی ماهنامه ایران فردا، از محرومیت دو ساله خود در حیطه مسئولیت ‌های مطبوعاتی با رای دادگاه مطبوعات و تایید دیوان عالی  کشور خبر داد. به گفته وی در همین راستا انتشار ماهنامه ایران فردا نیز تا تعیین تکلیف مدیر مسئول جدید متوقف شده است.



به نقل از ایران فردا، روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه ۹۹، حامد سحابی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نیابتی ماهنامه ایران فردا، از محرومیت دو ساله خود در حیطه فعالیت های مطبوعاتی خبر داد.

حامد سحابی در خصوص ممنوعیت انتشار این نشریه با اشاره به ایجاد حساسیت توسط روزنامه «کیهان» در ابتدای انتشار دوره جدید ایران فردا در اطلاعیه ای گفت: “از همان ابتدای انتشار دوره جدید ایران ‌فردا، روزنامه کیهان در ستون معروف اخبار ویژه‌اش بر وزارت فرهنگ و ارشاد تاخت که چرا به ایران ‌فردا مجوز انتشار داده‌اید و چنین القا کرد که ایران ‌فردا ارگان گروهک‌های معاند با انقلاب و در فکر تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب است. بی‌جهت حساسیتی در ضابطین قضایی ایجاد کرد که با ذره‌بین بدبینی خط به خط مطالب هر شماره ایران‌فردا را مرور کنند و شاهدی برای ادعای نادرست کیهان بیابند”.

سحابی افزود: “نتیجه آن شد که بالاخره در سال ۹۴ شکایتی ۱۹ صفحه ای از ایران فردا به دادسرای فرهنگ و رسانه رسید که درابتدا منجر به صدور قرار منع تعقیب از سوی بازپرس شعبه مربوطه به دلیل ناکافی بودن شواهد جرم شد، و با مخالفت دادستان با این قرار و رأی دادگاه بالاتر این شکایت به جریان افتاد. نهایتاً با رأی دادگاه مطبوعات و تأیید آن در دیوان عالی کشور اینجانب که نیابتاً مدیر مسئول ایران فردا هم بوده‌ام به دو سال محرومیت از مسئولیت‌های مطبوعاتی محکوم شدم”.

به گفته مدیر مسئول نیابتی ماهنامه ایران فردا، این رای از تیر ماه سال ۱۳۹۹ با ابلاغ هیات نظارت برمطبوعات اجرا شد.

حامد سحابی خاطرنشان کرد: “از آن جایی که در غیاب مدیر مسوول، قانوناً صاحب امتیاز عهده‌دار مسوولیت او است و اینک با این حکم، صاحب امتیاز هم تا دو سال نمی‌تواند این مسوولیت را بپذیرد، لذا تا تعیین تکلیف مدیر مسوول جدید، امکان انتشار مجله وجود ندارد”.

هرانا روز گذشته از بازداشت و انتقال کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به زندان اوین جهت تحمل حبس خبر داد. آقای صمیمی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

در همین راستا سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به محکومیت حامد سحابی، بازداشت کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا و توقیف این نشریه با تهدید قضایی-امنیتی را محکوم کرد.

اولین شماره دوره جدید ایران‌فردا در خرداد ۱۳۹۳، همزمان با سالگرد درگذشت عزت‌الله سحابی، بنیان‌گذار این ماهنامه منتشر شد.

No comments:

Post a Comment