Sunday, November 17, 2019

اعتراضات مردم به گرانی بنزین در سراسر شهرهای ایران

مردم شهرهای مختلف ایران از دیشب تاکنون نسبت به افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داده و امروز نیز با خاموش کردن خودروهای خود در خیابان‌ها اعتراض خود به این مصوبه سران سه قوه کشور را ابراز داشتند.

(محبت نیوز)- مردم شهرهای مختلف ایران در اعتراض به افزایش قیمت بنزین دست به اعتراض زدند. آنها به نشانه نارضایتی، خودروهای خود را در خیابان‌ها و بزرگراه ها متوقف کرده مسیرها را بسته‌اند.
بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی این اعتراضات از روز گذشته و در چند شهر همچون اهواز، سیرجان و مشهد آغاز شد.
همچنین اطلاعیه ای در شبکه های مجازی فارسی زبان منتشر شد که از مردم خواسته شده بود ساعت ۱۰ صبح روز شنبه خودروهای خود را در خیابان ها و بزرگراه ها متوقف کنند. بدین صورت امروز دامنه اعتراضات در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران گسترده شده است.
گفته می شود یک نفر در اعتراضات شب گذشته در شهرستان سیرجان استان کرمان کشته شده و چند نفر نیز مجروح شده‌اند.
محمد محمودآبادی، سرپرست ویژه فرمانداری سیرجان با خبرگزاری ایسنا در این باره توضیح داده است: “در حال بررسی این موضوع هستیم که این افراد به چه شکل مجروح شدند و نمی‌توانیم با یقین صد در صدی گفت که با تیر مستقیم نیروهای امنیتی یا از جای دیگر مجروح شدند. یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم”.
در همین راستا، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس این کشور با انتشار یک توییت نوشت: “از وقتی بنزین گران شده، مردم در تماس های مکرر ابراز نگرانی می کنند. هموطنان عزیز، مدت هاست مجلس در راس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم گیری شده است. همین یک رکن دموکراسی را نیم بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شده است. مجلس بعدی را تعطیل کنید”.
آیت الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعه نیز در اطلاعیه ای از مجلس ایران خواست در این موضوع ورود کند.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از بامداد ۱۵ نوامبر اجرا شده، اعلام کرده است: “از ۴ سال پیش تاکنون دولت برای تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده است. دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که بواسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت”.
دولت ایران مدعی گردیده است که درآمد حاصل از افزایش بنزین به حساب ۱۸ میلیون سرپرست خانوار در قالب یارانه واریز می شود.
براساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران “قیمت بنزین از جمعه ۱۵ نوامبر افزایش یافته و با سهمیه‌بندی ارائه خواهد شد. قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان اعلام شده است. هر خودرو ماهانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه دارد”.


No comments:

Post a Comment