Thursday, January 23, 2020

۲۶ سال پس از ترور اسقف هایک هوسپیان مهر؛ قتل‌‌های زنجیره ای جنایتی بدون جعبه سیاه

۲۹ دی‌‌ماه سالگرد قتل اسقف «هایک هوسپیان مهر» توسط وزارت اطلاعات است. او یکی از سرشناس‌ترین رهبران کلیسای جماعت ربانی ایران بود که در سال ۱۳۷۲ به طرز فجیعی قربانی جنایات جمهوری اسلامی شد.

«محبت نیوز»- جمهوری اسلامی ایران با سه روز تاخیر پس از تلاشی ناموفق برای لاپوشانی و کتمان شلیک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی با فشار قدرت‌‌های خارجی نظیر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و همچنین رهبران اروپایی مجبور به اعتراف شد و مسئولیت این فاجعه ضدانسانی را پذیرفت.
اکنون این پرسش در بین اقشار مختلف جامعه مطرح است که طی چهل سال گذشته چه فجایعی در داخل و خارج از ایران اتفاق افتاده که مسئول و مسبب آن جمهوری اسلامی بوده اما از زیربار مسئولیت آن شانه خالی کرده و یا مرتکب جنایت شده اما مسئولیت آن را به گردن دیگران انداخته است. همچنان که در ماجرای به آتش کشیدن «سینما رکس» آبادان و بمب‌گذاری در مقبره امام هشتم شیعیان در مشهد اتفاق افتاد.
در جریان شلیک پدافند سپاه به هواپیمای اوکراینی که در آن ۱۷۶ سرنشین که عمده آنها افراد تحصیلکرده بودند ادعا شد مسئله «خطای انسانی» بوده و قصور را به گردن اپراتور انداختند که «آتش به اختیار» شلیک کرده است!
یکی از پرونده‌‌های بسیار مشکوک در جمهوری اسلامی که همواره تلاش شد مسئولیت آن را از دوش نظام بردارند و آن را «خودجوش» عنوان کنند قتل‌‌های زنجیری بود که در نهایت «سعید امامی» از عوامل وزارت اطلاعات را قربانی آن کردند.
۲۹ دی‌‌ماه سالگرد قتل اسقف «هایک هوسپیان مهر» توسط وزارت اطلاعات است. او یکی از سرشناس‌ترین رهبران کلیسای جماعت ربانی ایران بود که در سال ۱۳۷۲ به طرز فجیعی قربانی جنایات جمهوری اسلامی شد.
اسقف هوسپیان مهر برای یک سفر عازم فرودگاه مهرآباد بود که توسط عناصر وزارت اطلاعات ربوده شده و به زندان اوین منتقل شد و دو روز بعد رسانه ها نوشتند جسد او در یک پارک جنگلی در نزدیکی تهران پیدا شده است. جمهوری اسلامی ابتدا از تحویل دادن جسد به خانواده هوسپیان خودداری کرد اما در نهایت ۱۱ روز بعد وقتی که جسد به خانواده وی تحویل داده شده، آثار ضربات متعدد چاقو بر پیکر وی مشهود بود.
قتل‌‌های زنجیری از جنایات خونین جمهوری اسلامی بود اما چون قربانیان آن شانس این را نداشتند که جامعه بین‌‌المللی پیگیری پرونده باشد و جعبه سیاهی نبود که ابعاد و جزئیات آن روشن شود با حذف سعید امامی پرونده‌اش بسته شد.


No comments:

Post a Comment