Friday, February 21, 2020

داغ کردن تنور انتخابات با احکام شرعی؛ «گدایی مشروعیت» با ستادهایی که رقاص‌خانه شدند!


داغ کردن تنور انتخابات با احکام شرعی؛ «گدایی مشروعیت» با ستادهایی که رقاص‌خانه شدند!



مقام‌های جمهوری اسلامی از هر ترفندی برای داغ کردن تنور انتخابات بهره بردند، از پهن کردن سفره‌های شام و ناهار تا برگزاری مراسم رقص و پایکوبی تا تبدیل کردن ستادها به رقاص‌خانه که در شرایط عادی ممنوع است و مجازات دارد!
موج تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران تقویت شده و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نگران‌اند حضور کمرنگ مردم پای صندوق‌‌های رای بیش از پیش به مشروعیت رو به افول نظام ضربه بزند.
علی خامنه‌ای سهشنبه ۲۹ بهمن در دیدار گروهی از هوادارانش حضور در انتخابات مجلس را وظیفه شرعی، ملی و انقلابی دانست و انتخابات را یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی خواند که با حضور حداکثری در آن را «مایه آبروی نظام اسلامی» خواهد شد.
نه تنها مخالفان نظام بلکه گروهی از حامیان نظام اکنون به دلایل مختلف از جمله مسائل معیشتی از وضعیت زندگی‌شان ناراضی هستند و اعتمادشان به مسئولان و مدیران نظام بسیار کم شده است. آنچه برای حکومت باقی مانده تبلیغ همه جانبه است چنانکه برخی روحانیون و مراجع به میدان آمده‌اند و در مورد حضور در انتخابات احکام شرعی صادر کرده‌اند!
آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان ادعا کرده، رای دادن واجب عینی است و همچون نماز باید آن را به جا آورد، چرا که هر رای باعث ناامیدی دشمن در فشارها و تحریم‌ها خواهد بود.
حسین مظاهری عضو جامعه مدرسین می‌گوید «انتخابات، مایه تضمین جمهوری اسلامی است و از این جهت دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی همواره در صدد هستند تا این امتیاز ملّی و اسلامی را کم‌رنگ و بی‌رونق کنند، امّا ملّت بزرگوار همواره با حضور در صحنه، آنان را ناامید ساخته‌اند
برخی استبداد سکولار را بر مردم‌سالاری دینی ترجیح می‌دهند. کسانی که روشنفکرانه صد عن السبیل می‌کنند نه به دموکراسی غربی خواهند رسید و نه حظی از مردم‌سالاری اسلامی و ایرانی خواهند برد.
حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز طی یادداشتی در خبرگزاری «مهر» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه «رأی ندادن، رأی دادن به دیکتاتوری است» گفته «برخی استبداد سکولار را بر مردم‌سالاری دینی ترجیح می‌دهند. کسانی که روشنفکرانه صد عن السبیل می‌کنند نه به دموکراسی غربی خواهند رسید و نه حظی از مردم‌سالاری اسلامی و ایرانی خواهند برد
اینها همه آشکار می‌کند نظام تا چه اندازه در موضع ضعف قرار گرفته است البته رئیس ستاد انتخابات پیش بینی کرده مشارکت بالای ۵۰ درصد است. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته مشارکت در انتخابات «سالم» بالای ۵۰ درصد خواهد بود. این احتمال که حکومت با مهندسی آراء و پروپاگاندا مشارکت را بالاتر از آنچه رقم واقعی است نشان دهد دور از ذهن نیست اما مسئله مهم آن است که حتا در صورت عددسازی کمرنگ بودن حضور مردم به ساختار حاکمیت ضربه خواهد زد زیرا دست‌کم مجریان انتخابات از یک سو و جناح‌های درگیر از سوی دیگر به میزان دقیق‌ آراء دسترسی دارند و در نهایت نهادهای امنیتی بهتر از سایرین متوجه‌اند که میزان مشارکت پایین بوده و این مسائل به بیرون درز پیدا می‌کند و یکی از جناح‌ها معترض خواهد شد همچنان که در جریان اعتراضات سال ۸۸ این اتفاق افتاد.


No comments:

Post a Comment