Thursday, June 4, 2020

دو مسئله در قتل رومینا بسیار برجسته است

در واقع دو مسئله در قتل رومینا بسیار برجسته است؛ یک اینکه دادگاه علی‌رغم اینکه دختر اعلام کرده بود در خانه پدر امنیت ندارد به آن پدر تحویل داده می‌شود و دوم اینکه قوانین قضایی در ایران در این باره چنان ناکارآمد هستند که خیال فتح‌الله اشرفی را از تبعات قتل رومینا اشرفی آسوده کردند. یعنی نه قانون بازدارندگی لازم را داشت، نه دستگاه قضا هوای رومینا را داشت. به عبارت دیگر در هر دو مورد پای جمهوری اسلامی وسط بود.

یکی از تخصص‌های سربازان سایبری برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی، واردکردن اطلاعات انحرافی (Disinformation) به مباحث مطرح روز است. یعنی وقتی پای نظام گیر است، انتشار هدفمند و عامدانه و گسترده اخبار و تحلیل‌های دروغ یا غیردقیق در دستور کار قرار می‌گیرد. البته در مسئله رومینا و از آنجا که خبر اصلی قابل دستکاری چندانی نبود، اطلاعات انحرافی موجود بیشتر در قالب تحلیل‌های گمراه‌کننده انجام گرفت.
.
سربازان سایبری نظام در بحثی کاملا نامتناسب با فضایی که در قتل رومینا آفریده شده بود، تلاش کردند این‌گونه فضاسازی کنند که مخالفت با کودک‌همسری موجب قتل رومینا شده است!
.
این مسئله‌ای به معنای واقعی کلمه بی‌ربط بود. به این معنا که کمتر کسی اصلا به ذهن خود خطور داده بود که بخواهد این مسئله را ناشی از مخالفت‌ها با کودک‌همسری بداند. درواقع در اینجا مسئله اصلی قتل یک دختربچه توسط پدری جنایتکار بود که هیچ چیزی نمی‌توانست آن را توجیه کند. ضمن اینکه مگر اکنون کودک‌همسری در کشور قانونی نیست؟ مگر قوانین ناعادلانه و ظالمانه تایید‌کننده کودک‌همسری در کشور نقض شده است؟!
.
بحث انحرافی دیگر حمله به مخالفان و باورمندان به حقوق بشر و مدافعان رومینا بود که چرا آنان خواستار «قصاص» پدر رومینا هستند و تلاش می‌کردند اینگونه بنمایند که معترضان به قتل رومینا، خواستار اعدام پدر رومینا هستند! این نیز نزاع با حریفی است که در دنیای واقعیت وجود خارجی ندارد. اگر احساسات مردمی را کناری بگذاریم، کدام مدافع جدی حقوق بشر را می‌توان نشان داد که خواستار «قصاص» - که تعبیری دینی و این‌جا اسلامی است - برای فتح‌الله اشرفی شده باشد؟ انتقاد از نابازدارندگی قوانینی که عملا دختر را تبدیل به ملک شخصی پدر می‌کند، مساوی با خواست قصاص است؟!
.

No comments:

Post a Comment