Sunday, October 4, 2020

زندان تهران بزرگ؛ اعتراض زندانیان سیاسی در پی جابه‌جایی همراه با محرومیت بیشتر

 عصر امروز چهارشنبه ۹ مهرماه ده‌ها زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ به تیپ ۲ این زندان که پیش از این محل نگهداری زندانیان معتاد به مواد مخدر بوده است، منتقل شدند. ده‌ها تن از این افراد در پی انتقال خود به این مکان دست به اعتراض زدند. انتقال این زندانیان در حالی است که اغلب این افراد از اقشار ضعیف اقتصادی هستند و از زمان بازداشت و ورود خود به زندان اقدام به خریداری اقلامی چون یخچال، تلویزیون و… کرده‌اند و اکنون اجازه جابه‌جایی هیچ‌یک از اقلام خریداری شده به آنها داده نشده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز چهارشنبه ۹ مهرماه ۸۲ زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ به تیپ ۲ این زندان که پیش از این محل نگهداری زندانیان معتاد به مواد مخدر بوده است، منتقل شدند.

این زندانیان سیاسی که عموما از اقشار ضعیف اقتصادی هستند اعلام کرده‌اند که از زمان بازداشت و ورود خود به زندان اقدام به خریداری اقلامی چون یخچال، تلویزیون و… کرده‌اند و اکنون پس از انتقال خود به این بند اجازه انتقال وسایل خود را نیافته‌اند آنها همچنین گفته‌اند مدت‌ها مشغول به تعمیر دیوارها و سقف بند قبل و نصب پرده در تخت بوده‌اند و اکنون تمامی زحمات آنها و هزینه‌هایی که کرده‌اند بر باد رفته است.

یک منبع مطلع از انتقال این زندانیان و شرایط محل نگهداری این زندانیان در تیپ ۲ زندان تهران بزرگ به هرانا گفت: «از ظهر امروز مسئولان زندان به زندانیان سیاسی محبوس در تیپ ۵، اندرزگاه ۲، سالن ۲ زندان تهران بزرگ گفتند خود را آماده کنند تا به بند دیگری منتقل شوند. زندانیان در مقابل خواسته مسئولان زندان مقاومت کردند و نهایتا با ورود گارد ویژه زندان به داخل بند زندانیان را از آنجا خارج به و به سالن تیپ ۲ سالن ۴ تهران بزرگ منتقل کردند. این سالن دارای ۳ اتاق است که هر اتاق دارای ۲۴ تخت است و با آمار افرادی که به این بند منتقل شده‌اند، در همین شب اول دستکم ۱۰ تن کف خواب خواهند بود. از سوی دیگر در سال قبلی ۱۶ حمام و ۱۶ سرویس بهداشتی وجود داشت ولی در این بند ۶ سرویس بهداشتی و ۴ حمام وجود دارد که اغلب آنها خراب و بلااستفاده هستند. در بند قبل بیش از ۱۰ دستگاه تلفن وجود داشت و در این بند تنها دو دستگاه تلفن سالم وجود دارد و مابقی خراب هستند. همچنین این بند فاقد امکانات اولیه بهداشتی و مملو از گال، شپش، ساس و … است و از زمان ورود زندانیان به مکان جدید از ترس وجود ویروس کرونا در بند مشغول صدعفونی کردن بند با اندک مواد و وسائل اولیه هستند.»

برخی از این زندانیان در اعتراض به انتقال خود به این مکان از دریافت جیره غذای دولتی خودداری کردند و به مسئولان زندان اعلام کرده‌اند تا زمان بازگشت خود به بند سابق به اعتراض خود ادامه خواهند کرد.

خالد پیرزاده، پوریا میرزایی، علی بی کس، احمدعلی حاتمی، مهدی حسنی، جواد آدینه وند، محمدمهدی عبدالله زاده، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، وحید باقری، محمد رجبی، علی اصغر کرامتی، دانیال بخشی، محمد آدم، محمدباقر سوری، امید میردریکوند، سعید اسدی، مهرشاد سعیدی نیا، حسین آرمند، محمد علیجانی، علی قهرمانی، رضا بیات، رضا علیدوست، محمد رشیدی، علی قلیچ خانی، هادی خاتمیان، احسان قاضی، نوید (محمد) لطفی، ساسان نیک نفس، حسین نیکچه فراهانی، حمید جهانگیری، مهدی وحیدی، حسن عباسی، ابوالفضل کریمی، میربهنود اسماعیلی، ایمان مرزان بخشی، ابوالفضل شهبازی، جواد بلندجاه، امیرحسین کشاورزی، داوود غفاری، مجتبی حسین خانی، ابوالفضل طوسی، حسین جعفری، شاهین نظرزاده، نادر عرب زاده، مهدی باقری، اسماعیل زارعیان، اکبر فراجی، ساحل رضایی، سینا خاطری، مهدی قلندری، کیانوش جمالی، حسین ریحانی، کیانوش ولی اللهی، مهدی نقدی، سعید کاشانی ازجمله این منتقل شدگان هستند.

No comments:

Post a Comment