Thursday, October 22, 2020

بیش از ۶۰۰ نویسنده و فعال مدنی و سیاسی خواهان آزادی نویسندگان در بند شدند

 بیش از ۶۰۰ نویسنده، شاعر، روزنامه نگار، هنرمند و کنشگر مدنی و سیاسی با حمایت از بیانیه «کانون نویسندگان ایران در تبعید» و «انجمن قلم ایران در تبعید» خواستار آزادی نویسندگان در بند از جمله رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران شدند.


به نقل از کانون نویسندگان ایران در تبعید، بیش از ۶۰۰ تن از نویسندگان، شعرا، روزنامه نگاران، هنرمندان و فعالان مدنی و سیاسی خواهان آزادی نویسندگان دربند شدند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به بازداشت سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، جهت اجرای حکم حبس آمده است: “اتهام های بی پایه و اساس این سه نویسنده “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” است که شامل “انتشار نشریه‌ داخلی کانون، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ کانون و صدور بیانیه‌ها و حضور در مراسم سالگرد محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو” عنوان شده است. طی هفته ها ی گذشته  نویسندگان، شاعران و روزنامه نگارانی دیگر نیز به بیدادگاه های جمهوری اسلامی فراخوانده و یا زندانی شده اند: آرش گنجی، گیتی پورفاضل، آرمان اسماعیلی، شبنم آشوری، ائلوارقلی وند، ندا پیرخضرائیان، آرش جوهری، اندیشه صدری، مینا راد (روز دوشنبه ۲۱ مهرماه آزاد شده است)، خسرو صادقی بروجنی و….از جمله این عزیزان هستند”.

در بخش دیگری از این بیانیه که به امضای کانون نویسندگان در تبعید و انجمن قلم ایران در تبعید نیز رسیده با اشاره به اینکه حکومت جمهوری اسلامی “طی بیش ازچهاردهه اِعمال حاکمیتی جنایتکارانه و ناقض موازین حقوق بشر، ده ها نویسنده، شاعر و روزنامه نگار را به قتل رسانده و صدها تن از این عزیزان را مورد ضرب وشتم، توهین و تحقیر، محرومیت های اجتماعی، تبعید، زندان و شکنجه  قرار داده” آمده است: “بیائید برباور خود در دفاع از این نویسندگان، یعنی بر باور خود در دفاع از آزادی اندیشه و بیان و قلم، وحرمت وکرامت انسانی پای بفشاریم و بر پیمان خود با نویسندگان زندانی استوارترشویم. ما، امضاء کنندگان این ”بیانیه” خواستار لغو سریع احکام صادر شده در رابطه با نویسندگان دربند و آزادی همۀ زندانیان سیاسی و عقیدتی، دگراندیشان و فعالان جنبش های صنفی و مدنی هستیم”.

بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه تن از اعضای کانون نویسندگان روز شنبه ۵ مهر پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.

پیشتر دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تاریخ ۸ دیماه ۹۸، این افراد را را مجموعا به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. بر اساس رای صادره که روز شنبه ۷ دی ماه به وکلای مدافع آنان ابلاغ شده است، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هر یک به ۶ سال حبس تعزیری و کیوان باژن به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. این شهروندان پیشتر در دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۸ سال حبس محکوم شده بودند.

No comments:

Post a Comment