Tuesday, October 6, 2020

جایگزین حبس؛ عاملان قطع درختان در کلاله به کاشت درخت محکوم شدند

 رییس کل دادگستری گلستان از صدور حکم جایگزین حبس برای چهار متهم به قطع درختان جنگلی در کلاله خبر داد. بر اساس حکم صادره این متهمان به کاشت ۹۰۰ اصله درخت بدل از ۶ ماه حبس تعزیری، محکوم شدند.


به نقل از مهر، رئیس کل دادگستری گلستان گفت: “با شکایت اداره منابع طبیعی، پرونده چهار نفر به اتهام قطع درختان جنگلی به دادگاه ارجاع شد.”

هادی هاشمیان اافزود: “دادگاه هم پس از رسیدگی، نخست متهمان را به ۶ ماه حبس تعزیری و جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد.”

هاشمیان ادامه داد: “قاضی جوان کلاله‌ای با استفاده از ظرفیت قانون مجازات‌های جایگزین حبس، در نهایت این افراد را به جای زندان به انجام خدمات عمومی رایگان محکوم کرد. این چهار نفر باید ۹۰۰ اصله نهال با نظارت کارشناسان منابع طبیعی بکارند و تا سه سال کار نگهداری، مراقبت و آبیاری از این نهال ها را انجام دهند و گواهی انجام فعالیت سه ساله خود را به اجرای احکام کیفری دادسرای کلاله ارائه کنند.”

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: “در رای دادگاه تاکید شده است کار کاشت و مراقبت از نهال ها طوری تنظیم شود که به امرار معاش متهمان خللی وارد نکند. اداره منابع طبیعی شهرستان کلاله هم موظف است عملکرد ماهیانه این متهمان را به دادگاه ارائه کند.”

گفتنی است که با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است.

بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.

No comments:

Post a Comment