Thursday, October 22, 2020

یاسمن آریانی و منیره عربشاهی از زندان اوین به زندان کچویی کرج منتقل شدند

 یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی، دو فعال مدنی مخالف حجاب اجباری که دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کردند، امروز چهارشنبه ۳۰ مهرماه به زندان کچویی کرج منتقل شدند. این دو زندانی سیاسی در فروردین‌ماه ۹۸ بازداشت و هر یک مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شدند. این حکم در مرحله تجدیدنظر برای هرکدام به ۹ سال و ۷ ماه حبس تقلیل یافت. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه زندان برای هر یک قابل اجرا است.


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی، دو فعال مدنی مخالف حجاب اجباری از بند زنان زندان اوین به زندان کچوئی کرج منتقل شدند.

یاسمن آریانی، در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه ۹۸ بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. وی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد، به بند ۵ زندان قرچک ورامین منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شدند.

این دختر و مادر زندانی مردادماه ۹۸ در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

پس از اعتراض این فعالان مدنی به رای صادره پرونده آنها زمستان سال ۹۸ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی حسن بابایی بدون حضور متهمان و وکلای مدافع آنها مجددا بررسی و دادگاه هرکدام را به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۷ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا است.

در جریان این پرونده، در مراحل بازپرسی در دادسرا، جلسات دادگاه بدوی و در مرحله تجدیدنظر اجازه ورود به وکلا داده نشد و دادگاه از دریافت لایحه دفاعیه وکلای مدافع متهمان نیز خودداری کرد.

مردادماه سال گذشته و پس از صدور این حکم شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای صدور احکام سنگین حبس علیه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شدند.

یاسمن آریانی ۱۳۷۴ و بازیگر تئاتر است. یاسمن آریانی پیشتر نیز در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” بازداشت و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال گذشته همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزاد شده بود.

منیره عربشاهی متولد ۱۲ مرداد ۱۳۴۱ در شهر کرمان است. او که فارغ‌التحصیل رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران است، مدتی به عنوان خبرنگار در مجله «صنعت روز» مشغول بود.

No comments:

Post a Comment