Friday, August 7, 2020

اعتراضات آبان ۹۸؛ فاطمه داوند جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد

فاطمه داوند زندانی سیاسی که پیشتر در احکامی جداگانه در بوکان و مهاباد مجموعا ۵ سال و پنج ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق  محکوم شده بود، روز جاری جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد. اعتراف اجباری این شهروند بوکانی چند روز پس از بازداشت وی در جریان تجمعات اعتراضی آبان ۹۸ از شبکه دو صدا و سیما پخش شد. خانم داوند در ۶ فروردین ماه جاری با تودیع قرار یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شده بود.


به نقل از کردپا، امروز پنجشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۹، فاطمه داوند، شهروند بوکانی که در جریان اعتراضات آبان‌ماه ٩٨ بازداشت و به حبس محکوم شده بود، جهت اجرای حکم به زندان ارومیه انتقال یافت.

بر اساس این گزارش یکی از نزدیکان خانواده خانم داوند بازداشت و انتقال وی به زندان ارومیه جهت اجرای حکم تایید کرده است.

فاطمه داوند، فرزند درویش و  ۴٢ ساله که دارای سه فرزند است به تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ٩٨ در شعبه ١٠٣ دادگاه کیفری ۲ بوکان به ریاست قاضی “مهدی تقی‌زاده” به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی با شرکت در اغتشاشات و کشف حجاب” دادگاهی و در این دادگاه از اتهام کشف حجاب تبرئه و به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی به پنج ماه حبس تعزیری و ٣٠ ضربه شلاق محکوم شده بود.

وی همچنین ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی “جواد غلامی” محاکمه و اوایل تیرماه حکم پنج سال حبس تعزیری به وکیل تعیینی وی ابلاغ شد.

لازم به یادآوری است که این شهروند بوکانی ۲۵ آبان ٩٨ در جریان تجمعات اعتراضی در اعتراض به گرانی بنزین بازداشت و جهت انجام اعترافات اجباری در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت فشار و شکنجه قرار گرفت و پس از چند روز اعترافات اجباری وی در اخبار ٢٠:٣٠ شبکه دو صدا و سیمای ایران پخش شد.

رسانه های دولتی ایران با انتشار اعتراف تلویزیونی یکی از معترضان به نام “فاطمه داوند” مدعی شدند که او در سلیمانیه عراق دوره دیده و پس از شرکت در اعتراضات و رهبری آنها، هنگام خروج از کشور بازداشت شده است. ایرنا وعده انتشار اعترافات بیشتری را داده و نوشته بود: “اکنون شناسایی این چهره ها ادامه دارد و به نظر می رسد در روزهای آتی، اطلاعات بیشتری از این زنان در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.” چندی بعد نیز شبکه استانی یزد، اقدام به پخش اعتراف تلویزیونی یکی از معترضان در این شهر کرد. این درحالی است طرح ممنوعیت اعتراف تلویزیونی همچنان در مجلس در حال بررسی است.

در نهایت خانم داوند پس از اتمام بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به بند زنان زندان مرکزی این شهر منتقل و ششم فروردین‌ماه سال جاری با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به شیوه موقت از زندان آزاد شد.

اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.


No comments:

Post a Comment