Friday, August 21, 2020

کشته و زخمی شدن ۲ شهروند بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در سیستان و بلوچستان

 روز سه شنبه ۲۸ مرداد، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مسیر زهک به زاهدان، یک شهروند در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد و یک شهروند دیگر زخمی شد. وضعیت شهروند مصدوم وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان زاهدان بسر می‌برد.


 به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز سه شنبه ۲۸ مرداد، در پی تیراندازی نیروهای انتظامی در مسیر زهک به زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان، ۲ شهروند کشته و زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، در این حادثه “اسماعیل گرگیج” فرزند شاکریم جان خود را از دست داد و “غلامرسول” فرزند سیاخان اهل شهرستان زهک به شدت زخمی شد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: ”بر اثر تیراندازی ماموران انتظامی به سمت خودروی آنها و اصابت گلوله به دو سرنشین آن، اسماعیل در دم جان خود را از دست داده و غلامرسول که به بیمارستان زاهدان منتقل شده در کما بوده و وضعیت جسمانی او نیز وخیم گزارش شده است“.

سالانه ده ها نفر از شهروندان عمدتا بلوچ در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می شوند، عمده این افراد کسانی هستند که به کار فروش و جا‌به جایی سوخت مشغول اند که حکومت ایران آن را قاچاق می نامد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیشتر با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

No comments:

Post a Comment