Saturday, August 29, 2020

اهواز؛ بروز درگیری و تیراندازی نیروی انتظامی به اهالی یک روستا به دنبال شکایت بنیاد مستضعفان

 به دنبال صدور حکم تخریب خانه های ساکنان روستای ابوالفضل با شکایت بنیاد مستضعفان و حضور نیروهای شهرداری و انتظامی به قصد اجرای این حکم، شماری از ساکنان روستا نسبت به این موضوع معترض شدند. ویدئوهایی که در برخی کانالهای محلی منتشر شده است نشان می دهد که در جریان این درگیری تعدادی از شهروندان معترض به وسیله شلیک گلوله ساچمه ای مجروح شده اند. گفته می شود تعدادی از این شهروندان نیز در این میان بازداشت شده اند. این در حالی است که فرمانده انتظامی اهواز با تکذیب تیراندازی مأموران به اهالی روستای ابوالفضل، مدعی شده است که “تصاویر زخمی شدن اهالی روستا ساختگی است. در این درگیری چهار مامور نیروی انتظامی و یک مامور شهرداری زخمی شده‌اند”. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قصد دارد خانه های ۳۰۰ خانواده روستای “حضرت ابولفضل” از توابع اهواز را تخریب کند و تعدادی از این منازل را نیز تخریب کرده است. این در حالی است که مسئولان دولتی استان خوزستان در برابر ادعای بنیاد مستضعفان تنها وعده پیگیری می دهند.



ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چندی پیش با شکایت سازمان بنیاد مستضعفان حکم تخریب و توقیف املاک و زمینهای ساکنان روستای ابوالفضل اهواز صادر شد.

روز چهارشنبه ۵ شهریورماه، مراجعه نیروهای نظامی و شهرداری برای تخلیه و تخریب منازل اهالی روستا با مقاوت آنان و نهایتا بروز درگیری همراه شد.

ویدئوهایی که در برخی کانال های محلی منتشر شده است نشان می دهد که در جریان این درگیری و اعتراض اهالی روستا، ماموران انتظامی با استفاده از اسلحه ساچمه ای اقدام به تیراندازی به سمت معترضان کرده و تعدادی از آنها را زخمی کرده اند. همچنین در جریان این درگیری شماری از اهالی روستا بازداشت شدند.

با وجود انتشار تصاویر و ویدیو ها از زخمی شدن روستاییان، فرمانده انتظامی اهواز با تکذیب تیراندازی مأموران امنیتی به اهالی روستای ابوالفضل، مدعی شد: “تصاویر زخمی شدن اهالی روستا ساختگی است. در این درگیری چهار مامور نیروی انتظامی و یک مامور شهرداری زخمی شده‌اند”.

این در حالی است که علی بیرانوند معاون دادستان اهواز، تیراندازی ماموران را تایید کرد و مدعی شد: “ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سو استفاده کرده و با تقطیع کلیپ‌ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.”

روستای «ابوالفضل»با جمعیتی حدود ۳۰۰ خانوار که شغل اصلی و غالب ساکنان آن کشاورزی است در شهرک زردشت اهواز واقع شده است.

به گفته اهالی این روستا، زمان حضور آن‌ها در این مکان به ۴۰ سال پیش باز می‌گردد و اکنون با گذشت چند دهه از سکونت آن‌ها در این مکان بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این منطقه اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک آن کرده است. ساکنان این منطقه چند سالی است با اضطراب ماندن و یا تخلیه کردن خانه‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند، دستورات دولتی صحبت از مالکیت این اراضی توسط بنیاد مستضعفان می‌کنند.

از طرفی بر خلاف گفته اهالی منطقه دستگاه‌های مسئول اینجا را به عنوان روستا قبول ندارند اما بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، مکاتبات اداری که در خصوص این منطقه صورت گرفته از منطقه ابوالفضل به عنوان روستای ابوالفضل نام برده شده است و سازمان املاک و اسناد استان تصرف اراضی توسط شخص را تایید و مساحت آن‌ها تعیین و حق ریشه به آن‌ها داده است.

پیش از این امام جماعت این روستا گفته بود، اگر چنین ادعایی (ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان) صحیح است چرا در این چند سال مطرح نشد؟ چرا بعد از اینکه ۳۰۰ خانوار بیش از ۳۰ سال در این روستا خانه ساختند و زندگی تشکیل دادند، یاد این موضوع افتاده‌اند؟! آن هم در روزها و ایامی که بیماری کرونا از یک طرف و شرجی و گرمای طاقت فرسا و وضعیت نابه سامان اقتصادی از سویی دیگر عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت: “ماجرای روستای ابوالفضل در حال پیگیری است، اهالی یک سری اسناد غیررسمی دارند و با توجه به مشکلاتی که برای زیرساخت‌های ضعیف از جمله برق‌رسانی داشتند، به استانداری مراجعه کردند و در حال بررسی هستیم تا با بنیاد مستضعفان برای آنها صحبت کنیم که به نتایج مثبتی برسیم”.

فاضل عبیات ادامه می‌دهد: “در خوزستان سکونتگاه‌های غیر رسمی یک مسئله کلان است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مردم سرپناهی را برای خودشان درست کردند و ما هم مؤظف به خدمات‌رسانی به مردم هستیم”.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان یادآور می‌شود: “این ادعاها در حال رسیدگی است و همه مسائل مربوط به این روستا را بررسی و پیگیری می‌کنیم”.

وعده پیگیری برخی مسئولان دولتی در حالی است که ساکنین این روستا پس ترس از دست دادن محل سکونت که به دنبال ادعای بنیاد مستضعفان با آن روبرو شده اند اکنون با حضور و برخورد خشونت آمیز نیروهای نظامی و امنیتی مواجه هستند.

No comments:

Post a Comment