Monday, July 6, 2020

یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد

روز شنبه ۱۴ تیرماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد به اجرا درآمد. وی پیشتر از بابت اتهام “قتل” توسط یکی از شعب دادگاه کیفری مشهد به اعدام محکوم و حکم صادره توسط شعبه چهارم دیوان عالی کشور نیز تایید شد بود.



به نقل از رکنا، سحرگاه روز ‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹، یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد.

بر اساس این گزارش، این پرونده از روز ۲۷ اردیبهشت سال ۹۴ در پی نزاعی بین دو گروه از اهالی یک روستا گشوده شد و افرادی با شلیک گلوله های ساچمه ای از سلاح شکاری مجروح شدند. در کشاکش مراحل شکایت و دادرسی، ناگهان سرنشینان یک دستگاه پژو ۲۰۶ که از طرف های مقابل نزاع کنندگان بودند، سوار بر خودرو و به قصد انتقام از طرف های دیگر به راه افتادند. در همین حال سرنشین ۲۰۶، جوان تراکتور سواری را دید که بین روستای ماریان و زاک در حرکت بود. او که تراکتور سوار ۳۸ ساله را عامل شلیک های ساچمه ای می‌دانست، بعد از گفت‌وگویی کوتاه با وی از درون خودروی در حال حرکت، در یک لحظه لوله سلاح شکاری‌اش را به طرف «مهدی-خ» (راننده تراکتور) گرفت و از فاصله نزدیک به وی شلیک کرد.

در حالی که به خاطر اصابت گلوله به شکم مرد ۳۸ ساله، وی با مرگ دست و پنجه نرم می کرد، پژوسواران به طرف روستای زاک گریختند. از سوی دیگر، اهالی با مشاهده وضعیت وخیم راننده تراکتور، بلافاصله او را به بیمارستان طالقانی مشهد رساندند و او در نهایت روز ۲۹ اردیبهشت تسلیم مرگ شد و بدین ترتیب یک پرونده جنایی مسلحانه روی میز قاضی ویژه قتل عمد گشوده شد.

پس از این اتفاق “احمد.خ”، ۲۷ ساله به عنوان متهم تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. وی به شیراز گریخت اما نهایتا در دیماه ‍۱۳۹۵ توسط پلیس شناسایی و بازداشت شد و به انجام قتل اعتراف کرد.

متهم این پرونده  همچنین در بازسازی صحنه جنایت زوایای دیگری از این ماجرای هولناک را فاش کرد و گفت: “مهدی- خ با شلیک از سلاح شکاری، پدرم و یکی دیگر از بستگانم را مجروح کرده بود که آن ها در بیمارستان بستری بودند اما هنوز گلوله ها را پزشکان از پیکر آن ها بیرون نکشیده بودند که دیدم «مهدی- خ» آزاد شده است. به شعبه بازپرسی رفتم و به آزادی او اعتراض کردم اما گفتند که او طبق قانون با سپردن وثیقه به دادسرا آزاد شده است. با شنیدن این جمله خیلی عصبانی شدم به همین دلیل اسلحه را برداشتم و از یکی از بستگانم خواستم تا مرا با خودرو به روستا برساند که در مسیر با «مهدی- خ» روبه رو شدم و در همان حالت عصبانیت شلیک کردم.

به دنبال اعترافات متهم و صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد این پرونده در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت که در نهایت پس از برگزاری چندین جلسه محاکمه، قضات دادگاه، جرم وی را محرز دانستند و رای به اعدام وی دادند. رای صادرشده که مورد اعتراض متهم و وکیل مدافعش قرار گرفته بود برای بررسی به شعبه چهارم دیوان عالی کشور ارسال شد اما قضات دیوان عالی نیز رای را تایید کردند و بدین ترتیب با قطعیت یافتن حکم صادرشده، این پرونده به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد رسید.

 در حالی که اولیای دم بر اعدام متهم تاکید داشتند، سپیده دم روز گذشته «احمد – ف» که دیگر ۳۲ ساله بود با نظارت مستقیم قاضی زرگر، پای چوبه دار رفت و اعدام شد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

No comments:

Post a Comment