Friday, July 3, 2020

اعتراضات آبان؛ افزایش میزان محکومیت میثم جولانی / سند

میثم جولانی، فعال ترک (آذربایجانی) و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه کیفری ۲ اردبیل به ۱۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. آقای جولانی پیشتر به صورت غیابی در همین شعبه به ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که پس از وارد شناخته شدن اعتراض وی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد اما پس از دادرسی مجدد محکومیت او به بیش از دو برابر افزایش یافته است.


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میثم جولانی، فعال ترک (آذربایجانی) و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه کیفری ۲ اردبیل به ۱۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

براساس این حکم که در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۹ صادر و در تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۹ به وی ابلاغ شده است، آقای جولانی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ اردبیل به ریاست قاضی طاهر رسولی از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف” به ۱۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

میثم جولانی پیشتر تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۹۸ توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ اردبیل به ریاست قاضی اکبر حیدری از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف” به ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که پس از وارد شناخته شدن اعتراض وی به نحوه دادرسی، دادگاه در تاریخ ۱۰ تیرماه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد اما پس از دادرسی مجدد محکومیت او به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده آقای جولانی در خصوص چگونگی صدور حکم به هرانا گفت: “روز شنبه ۲۴ خردادماه ماموران اجرای احکام با حضور در منزل پدری آقای جولانی قصد بازداشت او را داشتند که با عدم حضورش در منزل موفق به دستگیری نشدند. این در حالی است که تاکنون میثم جولانی هیچ ابلاغیه ای برای حضور در دادگاه دریافت نکرده است. آقای جولانی امروز دوشنبه ۲۶ خردادماه پس از حضور در شعبه ۱۰۲ از صدور حکم مطلع شده و بلافاصله درخواست واخواهی خود را ثبت کرده است”.

میثم جولانی در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان” بازداشت و در تاریخ ۱۸ آذرماه ۹۸ با تودیع قرار کفالت ۱۵ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

در خصوص میثم جولانی گفتنی است که وی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی پیشتر در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۷ پس از حضور در مراسم قلعه بابک بازداشت شد.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ با ارایه آماری در خصوص اعتراضات آبان ۹۸، کشته شدن ۲۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین را در این اعتراضات تائید کرد. او همچنین مدعی شد در این تجمعات آمار مجروحین نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۵ هزار تن بوده است. وی اعتراضات خونین آبان ۹۸ را یک حادثه طبیعی خوانده و گفت تعدادی از کشته شدگان «به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته است». روز شنبه ۱۰ خرداد نیز وزیر کشور به طور ضمنی کشته شدن دستکم ۲۲۵ نفر از معترضان در جریان اعتراضات آبان را تایید کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

No comments:

Post a Comment