Wednesday, July 15, 2020

تفهیم اتهام دستکم ۱۰ نوکیش مسیحی در دادگاه

دستکم ده شهروند مسیحی بازداشت شده مورد در خصوص اتهاماتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی» تفهیم اتهام شدند. این شهروندان همزمان با تعدادی دیگر از شهروندان و نوکیشان مسیحی در یک اقدام هماهنگ در تاریخ ۱۰ و ۱۱ تیرماه در تهران، کرج و ملایر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ماده ۱۸، دستکم ده نوکیش مسیحی بازداشت شده تفهیم اتهام شدند.

بر اساس این گزارش، اتهام مطروحه علیه این شهروندان “عضویت در مسیحیت صیهونیستی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیتی ملی” عنوان شده است.

در این گزارش اشاره‌ی به هویت این شهروندان نشده است با این حال طی روزهای ۱۰ و ۱۱ تیر ماه، دستکم ۱۲ نفر از شهروندان مسیحی و نوکیش مسیحی در تهران و کرج و ملایر بازداشت شدند که گمان می‌رود شهروندان مورد تفهیم اتهام قرار گرفته از میان این شهروندان بوده باشند.

همچنین در این گزارش آمده است، هشت شهروند از بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد شدند، چهار نفر در بازداشت به سر می‌برند و یک نفر نیز بدون طرح هیچ اتهامی آزاد شده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. همچنین اصل بیست و ششم قانون اساسی به صراحت بر آزادی فعالیت اقلیت‌های دینی تاکید شده و در این اصل آمده است: “احزاب، جمعیت‌‏ها، انجمن‌‏های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت”.

No comments:

Post a Comment