Sunday, July 26, 2020

تمدید قرار بازداشت شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امام علی

قرار بازداشت شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی تمدید شد. وی در تاریخ یکم تیرماه به همراه مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی و کتایون افرازه دیگر عضو این جمعیت بازداشت شده بود.

به نقل از انصاف نیوز، قرار بازداشت شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی تمدید شد.

روابط عمومی جمعیت امام علی در خصوص پرونده شارمین میمندی نژاد گفت: “فعلا هیچگونه اطلاعی از اتهامات مطروحه علیه وی نداریم. پیگیری کردیم تا ایشان هم با قرار وثیقه آزاد شود، اما گفتند قرار بازداشت ایشان تمدید شده است. مسائل بیماری او را مطرح کردیم اما گفتند که بیماری‌ای ندارند”.

بر اساس این گزارش، مدارک پزشکی ارائه شده در خصوص بیمار بودن آقای میمندی نژاد مورد قبول واقع نشده است.

شارمین میمندی نژاد در روز های گذشته طی یک تماسی تلفنی خبر داد؛ تا پایان مراحل بازپرسی از داشتن حق وکیل انتخابی محروم است.

روابط عمومی جمعیت امام علی در خصوص جزییات پرونده‌ی دو نفر دیگر از اعضای جمعیت که به تازگی آزاد شدند، اعلام کرد: “بخش تحقیقات اولیه محرمانه است و نمی‌توان آن را رسانه‎ای کرد، اما اینکه آقای میمندی‌نژاد به وکیل دسترسی ندارد، کار را سخت کرده است و اصلا نمی‌توانیم ایشان را ملاقات کنیم، سی روز است که به طور کامل در انفرادی هستند و شرایط سختی دارند. با توجه به اینکه او یک فرد خوش سابقه است و همه به نیکوکاری ایشان را می‌شناسند، نمی‌دانیم چرا باید در زندان باشند”.

طی روزهای گذشته مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی و کتایون افرازه دیگر عضو این جمعیت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی به همراه مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت پیشتر در تاریخ ۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و دفتر جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران پلمب شد.


منازل این شهروندان و دفتر جمعیت توسط نهادهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت و وسایل شخصی و اسناد و مدارک موجود در دفتر نیز ضبط شدند.

پیشتر باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار یک گزارش دلیل بازداشت این افراد را ارتباط با یکی از گروههای اپوزیسیون و افراد خارج از کشور بیان کرده و آقای میمندی نژاد نیز به زیر سوال بردن «اسلام» و «مبنای رسالت پیامبر اسلام» متهم شده بود. این وبسایت همچنین مدعی در دست داشتن یک فایل صوتی از شارمین میمندی نژاد شده بود که در آن به قاسم سلیمانی توهین می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز مدعی شده بود که  «علت بازداشت این فعالین مدنی مسائل امنیتی است و ربطی به تشکل مردم‌نهاد آنها ندارد».

بازداشت این شهروندان در شرایطی صورت گرفته بود که کتایون افرازه و شارمین میمندی‌نژاد به بیماری ذات‌الریه و مرتضی کی‌منش نیز مبتلا به آسم بوده و از مشکل کلیوی نیز رنج می‌برد.

جمعیت امام علی پیشتر در تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه ۹۸ نیز از تهدید و بازخواست تلفنی تعدادی از اعضای خود در خلال امدادرسانی به مناطق سیل زده خبر داد.

جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی، آن‌گونه که در تارنمای آن آمده؛ یک سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسید و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. این جمعیت در حال حاضر ۳۶ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در شهر تهران (در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران و دیگر نقاط شهر ) و نزدیک به ۱۰ هزار عضو فعال در سراسر ایران دارد. عمده فعالیت این انجمن در خصوص کمک به کودکان و زنان نیازمند است.

بعد از عبور از دهه هشتاد، ذر سالهای اخیر شاهد فشار فزاینده دستگاه های امنیتی بخصوص اطلاعات سپاه پاسداران بر جمعیت های مردم نهاد مستقل، از جمله سازمان های محیط زیستی و خیریه ها هستیم. تعداد پر شماری از اعضای این نهادها در سالهای اخیر بازداشت و به ارتکاب جرایم امنیتی متهم شده اند. کاووس سیدامامی از جمله بازداشت شدگان این حوزه بود که بصورت پرابهامی در زمان بازداشت در بازداشتگاه متعلق به سپاه پاسداران جان باخت.

No comments:

Post a Comment