Friday, July 24, 2020

تداوم بازداشت ژوزف شهبازیان، شهروند مسیحی علیرغم تعیین وثیقه

 ژوزف شهبازیان شهروند مسیحی، با گذشت بیش از ۲۰ روز از بازداشت همچنان در زندان اوین به سرمیبرد. دادسرای امنیت تهران برای آزادی موقت این شهروند وثیقه سنگین ۳ میلیارد تومانی تعیین کرده است.


 به نقل از ماده ۱۸، ژوزف شهبازیان شهروند مسیحی، با گذشت بیش از ۲۲ روز از بازداشت همچنان در زندان اوین به سرمیبرد.

بر اساس این گزارش، شعبه بازپرسی دادسرای امنیت تهران پس از اتمام مراحل بازجوئی و بازپرسی برای آزادی این شهروند ۵۶ ساله، قرار وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد تومان صادر کرد.

آقای شهبازیان در تاریخ ۱۰ تیرماه در یک مراسم کلیسای خانگی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت شد.

روز چهارشنبه ۱ مرداد، ملیحه نظری، دیگر نوکیش مسیحی ساکن تهران نیز با گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان بازداشت، در پی ناتوانی در تامین مبلغ بالای وثیقه تعیین شده، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

نیروهای امنیتی، بین عصر سه شنبه و صبح چهارشنبه، ۱۰ و ۱۱ تیر ماه، در تهران، کرج و ملایر دست به تفتیش منازل شهروندان مسیحی زده، عده ای از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و دستکم ۹ نفر را بازداشت کردند و از این میان «فرهاد خزایی»، «سالار اشراقی مقدم»، «مینا خواجوی» هرکدام با وثیقه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شده‌اند. وثیقه این افراد توسط دادگاه ۸۰۰ میلیون تعیین شده بود که در هنگام تودیع وثیقه با احتساب «برخی مخارج اضافی» به یک میلیارد و دویست میلیون تومان افزایش یافت.

خانم «سمیه (سونیا) صادق» از دیگر نوکیشان مسیحی بازداشت شده ‌روز پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

از میان این شهروندان دستکم ده نوکیش مسیحی بازداشت شده تفهیم اتهام شدند. بر اساس این گزارش، اتهام مطروحه علیه این شهروندان “عضویت در مسیحیت صیهونیستی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیتی ملی” عنوان شده است.

سرکوب مسیحیان در ایران به دلیل باور و فعالیت عقیدتی، همچنان ادامه دارد و اخیراً دادگاه انقلاب بوشهر، روز یکشنبه، اول تیرماه، هفت نوکیش مسیحی را به دلیل باور دینی و فعالیت‌های صلح آمیز عقیدتی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» کرده و به زندان، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم کرده‌ است.

علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

No comments:

Post a Comment