Sunday, July 5, 2020

برزان محمدی آزاد شد

برزان محمدی، زندانی سیاسی که خردادماه امسال از زندان اوین به مرخصی اعزام شد، امروز یکشنبه ۱۵ تیرماه طی یک تماس تلفنی از واحد اجرای احکام دادسرای اوین، از آزادی زودهنگام خود مطلع شد. آقای محمدی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹، برزان محمدی، زندانی سیاسی طی یک تماس تلفنی از واحد اجرای احکام زندان اوین، از آزادی زودهنگام خود مطلع شد.

آقای محمدی پیشتر در تاریخ ۱۹ خردادماه به مرخصی اعزام و مدتی بعد با اتمام ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. در زمان اعزام به مرخصی به صورت شفاهی به برزان محمدی گفته شده بود که آزاد شده است.

برزان محمدی در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شد. این شهروند ۴۱ ساله و اهل سروآباد کردستان در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

جلسه دادگاه تجدیدنظر برزان محمدی در تاریخ ۶ اسفندماه سال ۹۷ برگزار شد و در نتیجه آن به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

آقای محمدی به همراه علیرضا شیرمحمدی بدون رعایت اصل تفکیک جرایم جهت تحمل دوره محکومیت به زندان تهران بزرگ منتقل شد و در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداری در این زندان و مخالفت با طرح درخواست انتقال به زندان اوین، به همراه علیرضا شیرمحمدی دست به اعتصاب غذا زد. علیرضا شیرمحمدی، همبندی سابق آقای محمدی هیچگاه به خواسته خود مبنی بر انتقال به زندان اوین نرسید و سال گذشته در زندان تهران بزرگ توسط دو زندانی جرائم خشن به قتل رسید. برزان محمدی پیشتر با انتشار نامه‌ای از جزئیات قتل علیرضا شیرمحمدی پرده برداشت.

آقای محمدی مدتی بعد از زندان تهران بزرگ به زندان اوین منتقل شد. وی بهمن‌ماه سال گذشته به همراه سه تن از هم‌ بندی ‌های خود در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اطاله دادرسی، صدور احکام سنگین قضائی و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر علیه خود دست به اعتصاب غذا زده و مدتی بعد به اعتصاب خود پایان دادند.

آقای محمدی پیش از این علیرغم سپری بیش از نیمی از دوران محکومیت ۴۲ ماهه خود کماکان حق اعزام به مرخصی و آزادی زودهنگام با اجرایی شدن بخشنامه اخیر قوه قضاییه محروم مانده بود.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده آقای محمدی درخصوص شرایط وی به هرانا گفت: “در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۹۸ به برزان محمدی و خانواده او اطلاع دادند که با تودیع سند ۲۰۰ میلیون تومانی برزان به مرخصی اعزام خواهد شد، اما با سه بار رفت و آمد از شهرستان به تهران، در نهایت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی با مرخصی‌اش مخالفت کرد. پس از صدور بخشنامه جدید و پیگیری‌ها خانواده و وکیل، در نهایت متوجه شدند که از تاریخ ۵ فرودین اسم برزان در اجرای احکام به عنوان یکی از مشمولان عفو ثبت شده، اما علیرغم گذشت ۲ ماه هنوز کاری برای آزادی او صورت نگرفته و مشخص نیست کدام شخص یا نهاد امنیتی در مسیر آزادی او سنگ‌اندازی کرده است.”

No comments:

Post a Comment